Juraj Škvarka:   Cesta za zatmením slnka – expedícia do USA, časť III.

Prinášame vám tretiu časť z cesty Juraja Škvarku za zatmením slnka v USA.

Zobúdzame sa pred obedom, stále v nás doznievajú dojmy zo včerajšieho zatmenia. Pozeráme nafotený materiál a balíme sa na ďalšiu cestu. Vydávame sa na juh USA, prejdeme z Utahu do Arizony. Dnešným cieľom je Národný park Canyonlands so zastávkou v Národnom parku Arches.

Arches National Park sa nachádza vo východnej časti Utahu, pri  rieke Colorado, 6 km severne od mesta Moab. Rozkladá sa na ploche 310 km2 v priemernej nadmorskej výške 1500 m. V parku sa nachádza asi 2000 prírodných kamenných oblúkov, z ktorých je najznámejší Delicate Arch. Žiaľ tým že sme zo SLC vyrazili neskoro prichádzame do parku asi hodinu pred záverečnou. Preto si môžeme prehliadnuť len jeho časť, kam sme schopní za hodinu dôjsť a vrátiť sa. Aj tak sa nám naskytnú fascinujúce pohľady na rôzne skalné veže, prapodivné kamenné útvary a kamenné oblúky.

Po prehliadke sa vydávame do Národného parku Canyonlands, kde plánujeme prenocovať. Žiaľ v tomto campe sa nedal vopred rezervovať nocľah a tak ideme skúsiť ako to dopadne. Samozrejme camp je plný, ale pár stoviek metrov od campu je parkovisko, na ktorom sa nachádza WC. Je tam zakázané kempovať (t.j. rozbaliť stan), ale nie parkovať v noci. Takže sme sa rozhodli prenocovať tam. Nakoniec aj tak väčšinu noci nespíme, ale sedíme na kraji útesu a fotíme nočnú oblohu. Ja som spal asi 4 hodiny na sedačke v aute, ale ráno už fotím východ Slnka.

Predpoludním vyrážame do Národného parku Monument Walley. Cestou sa zastavujeme pri kráteri s názvom Upheaval Dome. Pôvod krátera nie je istý, o jeho vzniku hovoria dve teórie. Jedna mu pripisuje meteoritický pôvod, druhá hovorí o vyplavení podzemného soľného ložiska podzemnou vodou, vytvorenie podzemnej jaskyne a následné prepadnutie stropu jaskyne.

Po prehliadke pokračujeme ďalej, zastavujeme sa pri skale s názvom Mexican Hat s priemerom 18 m a hrúbkou 3,7 m. Keďže sa stále pohybujeme cez park Canyonlands, zastavujeme sa pri ďalších úchvatných kaňonoch a zapĺňame pamäťové karty v našich foťákoch.

Popoludní prichádzame do Monument Walley. Zastavujeme na ceste, ktorá je známa z filmu Forrest Gump. Chalani si robia fotky podobné scéne z filmu – bežia a v pozadí sa týčia skalné útvary parku. Samozrejme využijeme atraktívne pozadie aj na skupinové foto.

Po zaregistrovaní v miestnom kempe vyrážame na prehliadku dominánt parku. Vedú ním prašné spevnené cesty, najazdíme asi 20 km a auto zmení pôvodnú sivú farbu na červenohnedú z prachu. Cestou míňame čudesné skalné útvary a obydlia indiánov kmeňa Navajo, ktorým územie patrí.

Večer rozbalíme stany a fotíme oblohu. Zrazu nás prekvapí náhla búrka, sprevádzaná nádhernými bleskami a prachovou smršťou. Rýchlo balíme stany a veci ukladáme do áut. Ako rýchlo búrka prišla tak aj odišla a je opäť jasno. Ukladáme sa spať.

V ďalšej časti sa presunieme do národných parkov Pertified Forest a Painted Desert, prevezieme sa po legendárnej Route 66 a prezrieme si Baringerov meteoritický kráter a Lovellovo observatórium vo Flagstaffe.

Zdielať

8 Replies to “Juraj Škvarka:   Cesta za zatmením slnka – expedícia do USA, časť III. ”

1. Tak to je ake prekrasne miesto 🙂 Uzasne fotky

1. Mgr. Juraj Škvarka says: Odpovedať

Ďakujem za pochvalu. Ja som bol v USA prvý krát, doprial som si to ako darček k 55 narodeninám. Tie lokality, ktoré sme navštívili sú fakt úžasné a stojí to za každé euro. J. Škvarka

2. Neskutočné fotky!

Ďakujem za pochvalu. Je fakt úžasné čo príroda dokáže. Výlet stál za každé euro. J. Škvarka

3. WOW, tie fotky sú naozaj úžasné. Ja som síce bol v USA už 2 krát, ale tieto miesta sa mi ešte nepošťastilo navštíviť. Ako vidím, budem to musieť napraviť.

1. Mgr. Juraj Škvarka says: Odpovedať

Myslím že to treba napraviť, lebo je fakt úžasné čo príroda dokáže. Len by to chcelo viac času (a samozrejme aj peňazí). J. Škvarka

4. wow!! to sa nedá nič iné ani napísať . Tieto fotografie sú až dychberúce. Hlavne keď vidím tých ľudí aký sú maličký. Neskutočná krása 🙂

Ďakujem za pochvalu. Myslím si že sa to oplatí vidieť, príroda je čarodejník. J. Škvarka